Kazahsztán 300 vonathoz összesen 4000 személyszállító vasúti kocsit tervezett üzembe állítani: a kazah állami vasúttársaság, a KZT a sikeres próbaüzem után a Talgo nevű vállalatot bízta meg a projekt lebonyolításával.
Ez a spanyol vasúti gyártó a rendkívül könnyű, csuklós összekötővel felszerelt vasúti kocsik szakértője. A kazahsztáni projektnél a Talgo számára a Weidmüller közlekedési rendszerek teljesítményelosztásával kapcsolatos globális szakértelme szavatolta a magas megtérülést.
„A vasúti kocsikban használt mechanikus és elektronikus komponensek a rezgések és más behatások miatt a világ minden táján ugyanazzal az extrém igénybevétellel szembesülnek. Kazahsztánban és a hasonló tájakon a szélsőséges éghajlati viszonyok is nehezítik a dolgunkat” – magyarázza Detmar Saalmann, a közlekedési szektorral foglalkozó globális menedzser a kazahsztáni projekt kihívásairól. „Az extrém igénybevételt az adott alkalmazáshoz adaptált termékekkel és funkcionális teszteléssel sikerült semlegesítenünk. Spanyolországban és Kazahsztánban is felkerestük ügyfelünket, hogy a lehető legjobban megértsük és teljesítsük a Talgo egyedi követelményeit.”
A Talgo műszaki tanácsadójaként a Weidmüller alaposan kielemezte a helyzetet, és egy robusztus, mégis egyszerű megoldást javasolt. Az összes kiválasztott termék könnyen működtethető, mégis ellenáll a szélsőséges éghajlati viszonyoknak.
Az áramtovábbítási kapacitás biztonságos növelése
Azzal, hogy a Weidmüller megoldást talált az energia és az adatok vasúti kocsin belüli biztonságos továbbítására, még nem ért véget a munka. Ennél is fontosabb célkitűzés volt, hogy a vonat kialakításánál a kocsik közötti továbbítás is megbízhatóan működjön.
A robusztus WFF 300 csapos sorkapcsok ideálisak az ilyen típusú alkalmazásokhoz. Ezek kapcsok a Weidmüller által kidolgozott hőre lágyuló Wemid műanyagból készülnek, amely rugalmas, így nem törik. A Wemidből készült sorkapcsok (fizikai és elektromos szempontból) képesek gond nélkül kiállni az akár -50 °C-os hideget is.
„Megállapítottuk, hogy a Talgo gyártmányú kocsik között továbbított teljesítmény a 720 ampert is elérheti. Az alkalmazásspecifikus megoldások központi részlegével közösen a csapos sorkapcsokat ehhez az alkalmazáshoz adaptáltuk” – magyarázza Marc Peinado. Peinado a Weidmüller helyi ipari menedzsere, aki a helyszínen dolgozik a Talgóval.
„Az epoxigyantából készült elválasztókat a hézagok és a kúszóáramutak növelésére használjuk – így a WFF 300 akár 520 A szállítására is képes. Két sorkapcsot keresztkötéssel csatlakoztattunk egymáshoz, hogy tovább növeljük a csapos sorkapcsok áramterhelhetőségét. A megoldást laboratóriumunkban speciális kábelek és vezetékek segítségével hőteszteknek vetettük alá, amelyek során a valós körülményeket szimuláltuk. Felfedeztük, hogy a keresztkötött sorkapcsok megbízhatóan képesek 720 A átadására anélkül, hogy a hőmérsékletük a 120 °C-os maximális határérték fölé emelkedett volna. Az eredményekről dokumentált bizonyítékot küldtünk a Talgónak. A tesztek alapján a csapos sorkapocsváltozatok számát is sikerült csökkentenünk.”
Nem ellentmondás: hidegben tesztelt légkondicionáló rendszerek
A Weidmüller a Talgo beszállítóival is együttműködött annak érdekében, hogy egyetlen forrásból származó teljesítményelosztási megoldást nyújtson, és hatékony támogatást nyújtson a nemzetközi projekt lebonyolításában. A beszállítók egyike volt a klímavezérlő rendszerekkel foglalkozó Alte is.
„Kazahsztánban különösen zord telek járnak, így ellentmondásnak tűnhet, hogy a vasúti kocsikba légkondicionálót is beépítünk” – magyarázta Peinado mosolyogva. „Az Altéval az új Talgo vonatokba telepítendő légkondicionáló rendszerek és elektromos szekrények teljes tervezési szakaszában együtt dolgoztunk.”
Az általunk biztosított műszaki információk és laboratóriumi tesztek alapján az Alte megalkotott egy kifejezetten Kazahsztán éghajlati viszonyaihoz igazított légkondicionáló rendszert.
A légkondicionáló egységeken belüli teljesítményelosztást a Weidmüller ZDU sorkapcsai biztosítják. Wemid sorkapocsfoglalataink és önbeállító húzórugós csatlakozásaink meggyőző alapot szolgáltatnak a rezgésálló érintkezésekhez. Ezek a sorkapcsok garantáltan sérülésmentesen csatlakoztathatók, még akkor is, ha a klímaberendezések várhatóan -30 és -40 °C közötti hőmérsékleten is üzemelni fognak.
Hatékony tudástranszfer – a gyártás zökkenőmentes átadása
A Talgo vasúti kocsik első példányait Spanyolországban állítják elő, de az volt a cél, hogy a tömegtermelés később átkerüljön Kazahsztánba. A gyártási tevékenység áthelyezésének megkönnyítése érdekében a Weidmüller tanácsadással és képzésekkel támogatta az első kazahsztáni gyártósor felállítását.
A szükséges ismeretekkel és tervekkel felvértezve a helyi termelés gyorsan megkezdődött Kazahsztánban – így e határokon és éghajlati övezeteken átívelő együttműködés teljes mértékben pozitív eredménnyel zárult.