Zürich északi részén található Brüttisellen-csomóponton átlagosan napi 130 ezer jármű halad át, így komoly szűk keresztmetszetet jelent a város közlekedése szempontjából. Itt találkozik az A1 és az A53, itt folyik össze a Zürichből, Svájc keleti részéről, Zürich-Oberlandból és Zürich Unterlandból érkező forgalom.
A rendszeres karbantartás ellenére az A1-es négy hídszerkezeténél az utóbbi néhány évben több érték is a megengedett limitek alá esett. A csomópontnál ezért jelenleg nagyszabású felújítási munkálatok zajlanak. Az út működtetője a vezérlő- és kapcsolókészülékekkel foglalkozó Peter Meister AG vállalatot bízta meg a Brüttisellen közelében fekvő útszakasz új vezérlőrendszerének kiépítésével.
Jövőbiztos túlfeszültség-védelem a biztonságosabb tervezés érdekében
„A rendkívül forgalmas Brüttisellen-csomópontnál elengedhetetlen, hogy tökéletesen megbízható forgalomirányító rendszert helyezzünk üzembe. Itt kizárólag úgy lehet biztonságossá tenni a forgalmat, ha dinamikus, a járművek mennyiségéhez alkalmazkodó kijelzőket alkalmazunk” – magyarázza Fabio D'Ottaviano, a Peter Meister AG munkatársa. „A velünk szemben támasztott egyik fő követelmény az volt, hogy olyan rendszert építsünk ki, amely éjjel-nappal, bármilyen időjárási viszonyok között tökéletesen működik. Ezt az előírást többek között magas színvonalú villám- és túlfeszültség-védelmi koncepcióval teljesítettük.”
A villámcsapás száz kilovoltos feszültséget szabadít fel. Ráadásul ilyenkor rendkívül rövid idő alatt 50 és 200 000 amper közötti áramerősségek is előfordulnak. Az elektronikus komponensek általában nem képesek ellenállni ennek a hatalmas túlfeszültségnek. A leállások elkerülése érdekében a Peter Meister AG a Weidmüller VARITECTOR PU sorozatának túlfeszültség-védelmi eszközeit választotta. Ezek a készülékek nem csupán megbízható védelmet, de hosszú távon is biztonságos kialakítást kínálnak.
„Csak a Weidmüller tudott olyan túlfeszültségvédőket kínálni, amelyek gyárilag megfelelnek a 2012. szeptember óta érvényes IEC/EN 61643-11:2012 szabvány előírásainak” – szögezi le D'Ottaviano. „Azzal, hogy a legújabb technológiákat alkalmazzuk az ügyfeleknek biztosított megoldásokban, nem lesz szükség fáradtságos átalakításra, amikor majd az EN szabvány a hároméves átmenet után beépül az országos előírások közé. Az olyan átfogó építkezési projekteknél, mint amilyen ez is, érdemesebb biztosra menni – ráadásul így a tervezési költségeken is spórolhatunk.”
A viharkárok és az ezek által okozott leállások elleni védelem egyre jelentősebbé válik
A közelmúltban bevezetett IEC/EN 61643-11:2012 szabvány szigorúbb követelményeket tartalmaz, és figyelembe veszi a megbízható túlfeszültség-védelem növekvő jelentőségét. A heves zivatarok száma az utóbbi néhány évben az egész világon jelentősen megnőtt, és a Meteorológiai Világszervezet (WMO) előrejelzései szerint a növekvő átlaghőmérséklet miatt ezek száma folyamatosan növekedni fog. „Ha belegondolunk, hogy milyen súlyos károkat tud okozni a villámcsapás az emberben és az anyagokban, a
modern túlfeszültség-védelmi rendszer költségei nem is tűnnek olyan magasnak. Ráadásul minél hosszabb ideig üzemel egy rendszer, annál valószínűbb, hogy túlfeszültség miatti károk fogják érni” – magyarázza David Schüz, a Weidmüller iparági menedzsere. „Ezért határozottan azt tanácsoltam a Peter Meister AG-nek, hogy lássák el a teljes rendszert a legújabb technológiát alkalmazó túlfeszültségvédőkkel.”
A VARITECTOR PU villám- és túlfeszültségvédők a Varistor kombinált, gázkisüléses csövekre épülő technológiájára épülnek. A Peter Meister AG számára fontos elvárás volt, hogy gyorsan rendelkezésre álljanak az állapotjelentések. A „PUSH IN” aljzattal ellátott távoli jeladó érintkező egy pillanat alatt csatlakoztatható, és lehetővé teszi a túlfeszültségvédő állapotának folyamatos ellenőrzését. Ráadásul a nagy méretű kémlelőablak is hatékony áttekintést kínál, mivel ezzel a megoldással a szekrényben elhelyezett túlfeszültségvédők működési állapota egyetlen pillantással felmérhető. A VARITECTOR PU ezeknek a jellemzőknek köszönhetően hozzájárul, hogy a forgalom zökkenőmentesen áthaladhasson majd a Brütisellen-csomóponton, miután a felújítási munkálatok befejeződtek. Sőt a megoldás már ma is tesz ezért: a tervezés terén kínált kifinomult biztonsági funkcióinak köszönhetően.