A Velaro® nagysebességű vonatokat ma Spanyolországban, Kínában és Oroszországban is használják. A vonatokat 320 km/h-s tényleges sebesség elérésére tervezték. Egy Velaro® vonat mindenféle átalakítás nélkül elérte a világrekordnak számító 458 km/h-s sebességet, így a leggyorsabb sorozatgyártású vonatnak tekinthető.
Ahhoz azonban, hogy ezt a sebességet el lehessen érni, a Velaro® esetében a motor nem a mozdonyban helyezkedik el. A motor a hatékonyabb gyorsulás érdekében a hajtótengelyek fölé került. Ezért ennél a járműnél nem csak a mozdonyra kell összpontosítanunk, hiszen az elektronikai rendszerek és alrendszerek a vonat teljes hosszán elosztva kerültek beépítésre. Ahhoz, hogy a jelek megbízhatóan eljussanak egyik rendszerből a másikba, számos különböző kábelcsatlakozásra volt szükség, amelyeket ráadásul nagy területen kellett elosztani. E kapcsolatok egyikét a Weidmüller RockStar® HighPower csatlakozója biztosítja. Ezt a terméket kifejezetten nagyáramú alkalmazásokhoz, például motorok tápkábeleihez, örvényáramú vágányfékekhez és vasúti kocsik közötti kapcsolatokhoz dolgozták ki. A rendszer dugaszolható, ezért az alkatrészek egyszerűen és gyorsan kicserélhetők a karbantartás során.
Innovatív termék a dugaszolható energiaátvitel érdekében
A Weidmüller RockStar® HighPower rendszere teljesen új, egyedi igényekhez adaptált komponenseket kínál. Ez a termékcsalád innovatív, dugaszolható megoldást kínál a közlekedés világában felmerülő alkalmazások energiaátviteli igényeihez. A rendszer egy darabból álló krimpcsatlakozókból, szigetelőhüvelyekből, betéttartó keretekből és egy többrészes alumíniumöntvény házból áll.
„Az általunk használt, karbantartást nem igénylő, krimpelhető érintkezők előnye, hogy az állandó kapcsolat szabványos szerszámokkal is könnyen kialakítható” – magyarázza Jürgen Beymann, a Weidmüller termékmenedzsere. „Ez a csatlakozás erős rezgések esetén is megbízhatóan tart, és még részlegesen sem lazul ki.” A csatlakozás védelméről a kiváló minőségű PA66 szigetelőanyagból készült szigetelőhüvely gondoskodik. Ez az anyag vasúti tanúsítással rendelkezik, és az UL listáján is szerepel.
Rendkívül ötletes alternatív megoldást fejlesztettünk ki a HighPower csatlakozóink számára. A csatlakozóhoz speciálisan kialakított tömszelencét használunk, és belső árnyékoláscsatlakoztatással biztosítjuk az elektromágneses kompatibilitást. Garantáltan folyamatosan megbízható csatlakozás
Folyamatosan megbízható csatlakozás
A vasúti gyártók, például a Siemens számára az eszközök elektromágneses kompatibilitása (EMC) kritikus fontosságú, hiszen csak ez garantálja, hogy működtetésük nem fog interferenciát okozni. „HighPower csatlakozóink rendkívül ötletes alternatívát kínálnak” – szögezi le Jürgen Beymann. „A csatlakozóhoz speciálisan kialakított tömszelencét használunk, és belső árnyékoláscsatlakoztatással biztosítjuk az elektromágneses kompatibilitást. Garantáltan folyamatosan megbízható csatlakozás
A vezetékek a munkafolyamat során végig láthatóak
Modularitásának köszönhetően a HighPower csatlakozók a felhasználó egyéni igényeinek megfelelően állíthatók össze. A Weidmüller dugaszának egyik előnye, hogy a vezetékezés állása egészen a folyamat végéig szemmel is követhető. A tartókeretben lévő betétek egy szerelőlapra csatlakoznak, amelyet csavarok rögzítenek a csatlakozóházhoz.
A többrészes, alumínium présöntvényből készült házat, amely IP 68/69K szintű védelmet kínál, kifejezetten a RockStar® HighPower csatlakozókhoz tervezték. A készülékház nagy mértékben ellenáll az ütésnek és a korróziónak. A moduláris kivitelnek köszönhetően akkor sem kell a teljes csatlakozót lecserélni, ha a Velaro® D nagy sebességgel történő haladása közben egy felpattanó kő kárt okoz az egységben. Ilyenkor elég a megsérült házat kicserélni.
A ház rendkívül stabil, ugyanakkor alapos megmunkálású. A ház falai vékonyabbak a hasonló állandó (keményöntvényből készült) burkolatok esetében megszokottnál. A HighPower csatlakozó minimális súlyának és kompakt méretének köszönhetően a lehető legjobban kihasználja a rendelkezésre álló teret, és csupán minimális többletterhelést ró a vonatra.
Praktikus, egészen a legapróbb részletekig
A házhoz csavarozott, rozsdamentes acélból készült rögzítőkonzolok nem szabványos elemek – kifejezetten a Siemens igényei szerint készült egyedi darabok. „Speciális rögzítőkonzolt terveztünk a Velaro® D vonathoz, amely fej feletti pozícióba is könnyedén beszerelhető” – magyarázza Jürgen Beymann a Weidmüllertől. „A konzolban kiképzett illesztőbevágások leegyszerűsítik a betétekhez való csatlakoztatást.”
Ezeknek a funkcióknak köszönhetően a Weidmüller új HighPower csatlakozójának minden egyes eleme valós hozzáadott értéket képvisel. A csatlakozó használatával javul a végfelhasználó hatékonysága a Siemens rendszereinek beszerelése és karbantartása során. Ezáltal a Velaro® D és a HighPower csatlakozók kiemelkedően nagy sebességet képesek együtt elérni.
Szűk helyeken is használható csatlakozási megoldás
A Siemens Mobility a Velaro® D vonat mind a nyolc kocsijához szünetmentes tápellátást keresett. Olyan kis méretű megoldásra volt szükség, amely képes biztonságosan és hatékonyan összekötni a közepes teljesítményű (max. 4 kV-os) kábeleket. Azért, hogy ezeket a csatlakoztatásokat a lehető legkisebb helyen lehessen megvalósítani, a Weidmüller kifejlesztette a kompakt WFF 185 kétcsapos sorkapcsot, amely így már 4 kV feszültségre is alkalmas.
Hans-Jürgen Kern ügyfélfelelős ötlete alapján a Weidmüller mérnökei olyan speciális szerkezetet alakítottak ki, amelyben a csapos sorkapcsok között elválasztóelemek kaptak helyet. A sorkapcsokat ezenfelül szigetelőpanelhez is kell rögzíteni, hogy garantáltan képesek legyenek a 4 kV átvitelére.
A WFF csapos sorkapcsokhoz rögzített, különleges kidolgozású paneleknek két feladatot kell ellátniuk. Az első, hogy a biztonságos szigetelés érdekében elválasszák egymástól a sorkapcsokat és a rögzítőkonzolt. A második, hogy a panelnek el kell viselnie a mechanikus terhelést, és rezgésálló csatlakozást kell garantálnia a sorkapcsok és a rögzítőkonzol között. Az így kialakított sínek a vagonok két végén elhelyezett kompakt szerelőhelyiségekbe kerülnek. A rögzítőkonzol kulcsszerepet játszik a csatlakoztatási megoldás gyors és egyszerű felszerelésében.
A változatok számának okos csökkentése
A 3,5 cm szélességű WFF 185 jóval kisebb, mint a 4 kV-os átviteleknél hagyományosan használt csapos sorkapcsok. A Siemens Mobilityt azonban nem csupán a megoldás kis mérete győzte meg. A gyártónak így kevesebb fajta csapos sorkapcsot és kábelsarut kell használnia a közepes teljesítményű kábelekhez. A Velaro® D 110 V-os és 4 kV-os kábelei egyaránt a Weidmüller WFF-185 sínjeit használják.
Varga István
Műszaki szaktanácsadó